Projektová výuka: „Čarodějnický týden“
Třída: 1., 2., 6.,7.,10. ročník ZŠ speciální, 3.ZŠ
Délka trvání projektu – týden
Oblast - Člověk a jeho svět, Čtení, Psaní, Matematika, Pracovní výchova, Hudební výchova, Výtvarná výchova, Tělesná výchova, Řečová výchova
Autor: Mgr. Lenka Zatloukalová
Realizace
Mgr. Lenka Zatloukalová- Čt, PS, M, PV,ČJS, HV
Bc. Lenka Urbanová- Řečová výchova
p. uč. Putková- Pracovní výchova
p. asistentky : B. Jourová, J. Ausficírová
Anotace
Žáci se formou projektové výuky učili rozlišovat dobro od zla, nacvičovali si bezpečnou komunikaci s cizími lidmi a seznamovali se s lidovými zvyky a lidovými tradicemi.
Formy a metody práce:
- frontální, práce ve skupinách, individuální
- práce s knihou, prožitková dramatika, pracovní listy, výtvarné zpracovávání prezentace vlastní práce
Literární a dramatické činnosti:
Motivační pohádka „O perníkové chaloupce.“
- práce s knihou a textem, hlasité čtení- žáci vyššího stupně ZŠ speciální
- poslech, řazení obrázků dle posloupnosti děje (žáci nižšího stupně ZŠ speciální)
- prožitková dramatika dané pohádky
- prohlížení pohádkových knížek, kde vystupují čarodějnice
- poslech pohádkových příběhů
- dramatická improvizace - ztvárnění postavy čarodějnice (kulhavá a šmatlavá chůze, vysmívá se, vyhrožuje, čaruje, apod.)
Grafomotorika:
- ježibaba čaruje (uvolnění zápěstí ruky, krouživý pohyb zápěstí)
- kouř - jak se kouří z lektvaru (uvolňování paže, krouživý pohyb paže)
- pavoučí síť (uvolňování ramenního kloubu, spojováním bodů)
- labyrint - čarodějnice hledá cestu domů PL
- vyšší ročníky- samostatná práce s pracovními listy
Matematika
Nižší ročníky:
- manipulace s perníčky - třídění dle tvaru, velikosti, barvy. Počítání v oboru1-š
- hledání cesty do chaloupky -cesta krátká x dlouhá, rovná – klikatá
- hra se stíny
- pomíchané předměty (ztráta kouzelné hůlky - třídění předmětů dle barvy, tvaru
- kouzelná hůlka klobouk- třídění předmětů dle různých kritérií
Vyšší ročníky:
- PL s čarodějnickou tématikou, např. Čarodějnice letí na sraz. Spočítej, kolik kilometrů musí uletět, atd.
Výtvarné a pracovní činnosti:
- omalovánky čarodějnic, malování a vybarvování čarodějnic- temperové a prstové barvy
- experimenty s barvou (míchání barev)- čarodějnické lektvary
- šátek pro čarodějnici - zapouštění barev na látku
- stavba perníkové chaloupky (využití krabic, kusů látek, lepení perníčků, různobarevných látek, vybavovaní obydlí atd.)
- vytváření pavučin- provlékání provázku
- výroba pavouků, hadů, koček, havranů- lepení, vystřihování a vymalovávání šablon, nalepování kousků vlny, tisk korkem nebo houbičkou, navlékání ruliček od toaletního papíru nebo kalíšků z plata na vajíčka, kresba tuší atd.
- sběr přírodnin- březové větvičky, výroba košťat
- perníčky - malování, vystřihování, dekorativní zdobení (špejle, běloba, tuš)
- příprava perníkového těsta, vykrajování perníčků tvořítky, pečení, ochutnávka, vaření bylinkového čaje proti zlobení- školní kuchyň
- vlastní výroba a zdobení papírových čarodějnických čepic
- výzdoba prostředí a prezentace - rozvěšení čarodějnic, výstava dětských prací - kocourů, havranů, hadů
Člověk a jeho svět:
- seznamování se zvyky a tradicemi. Vyprávění na téma Magická noc čarodějnic- práce s obrázky
- práce s pojmy dobro x zlo- formou dramiky
Pohybové, smyslové a didaktické hry:
- poznávání materiálu, barev- baba honí jen toho, kdo nedrží předmět s určitými vlastnostmi
- orientace na ploše se zavázanýma očima-; děti domalovávají na tabuli čarodějnici obličej, kocourovi ocásek, chaloupce dveře, okna atd.
- co máš na sobě - vnímání změny
- divotvorná hůlka – co jsem vyčaroval
- chybějící osoba
- kouzelný klobouk- zavázané oči a hádání vytažených předmětů po hmatu
- co se tu změnilo (cvičení postřehu)
- čarodějnická překážková dráha (chůze pozadu - račí polévka, chůze po čáře-had, létání na koštěti, podlézání pod lavicemi - obelstít obra, prolézání pytlem - lezení komínem atd.
- závod pavouků- foukání
- kouzelný pytlík
- hod ropuchou na cíl
- improvizovaný tanec čarodějnic
Řečová výchova:
- zaklínadla- vytváření čarodějnické řeči, doprovod na hudební nástroje (činely, ozvučná dřívka, hrnce, pokličky, vařečky)
- rytmizace říkadel s čarodějnickou tématikou, hry se slovy
- hlasové hry na rozvoj slovní zásoby, např: Co musí mít každý správný čaroděj? Co bys vykouzlil, kdybys uměl čarovat? Co jsem vykouzlil? Co jsi vykouzlil?
